LISS management
En bra ledare är någon som får människor att lita på sig själva, så att de kan ta egna initiativ och beslut för att nå uppsatta mål.

I snart 20 år har jag lett företag och organisationer i tillväxt- och utvecklingsfaser, genom högkonjunkturer, lågkonjunkturer, pandemier och en oerhörd mängd andra omvälvande händelser. Främst har jag jobbat i ägarledda företag, men även i stiftelser och internationella börsbolag. Och en sak vet jag säkert, nämligen att utmaningarna inte skiljer sig nämnvärt åt, oavsett bolagsform. Receptet på framgång är också i princip alltid detsamma. För att lyckas krävs ett tydligt ledarskap, som omfattar alla aspekter av verksamheten och som bygger på empati för andra människor och en tydlig prioriteringsordning för vilka frågor som ska drivas. Det behövs en handlingsplan som stakar ut vägen framåt och som alla medarbetare förstår och är delaktiga i. Dessutom måste det finnas ett otvivelaktigt fokus på vad kunden efterfrågar och behöver, djup förståelse för ekonomistyrning och uppföljning, en ständig innovationskraft och en företagskultur som låter alla utvecklas och ha roligt. Så enkelt i teorin, men så svårt i verkligheten. Och det är där jag kan komma in i bilden, som en ledsagare med stor erfarenhet av både det som gått väldigt bra men också av det som varit mindre framgångsrikt i min egen karriär. Det är ju när man själv varit med om liknande situationer, som man har lättast att hjälpa andra.
VD
SVENSKA MÄSSAN
MÄSSOR OCH MÖTEN AB
Jag var VD för Mässverksamheten inom Svenska Mässans stiftelse mellan 2013-2017, med ansvar för att med 90 medarbetare driva och utveckla 35 mässvarumärken inom vitt skilda områden. Jobbet innebar att leda mina chefer, säkra vår tillväxt med fokus på affärsutveckling samt aktivt delta i koncernledningssarbetet. Under min tid på Mässan satte vi en helt ny organisation på plats med nya processer och arbetsmetoder för att vara konkurrenskraftiga, mer framåtlutade och mer affärsmässiga. En stor del av mitt arbet handlade om att nätverka med näringsliv och politiker.
VD
GREY GOTHENBURG
Som VD för Göteborgskontoret i den globala kommunikationsjätten Grey mellan 2017-2019, ledde jag den dagliga verksamheten och drev insatserna inom kultur-, process- och organisationsförändring. Jag var också övergripande strateg för våra största kunder. Dessutom ledde jag försäljningsarbetet och budgetuppföljningen samt förhandlingar med kunder och leverantörer. Utöver detta var jag mycket enengagerad inom Grey Europe och drev bl a en workshop i ledarskap och kreativitet för samtliga europeiska kvinnliga ledare.
BRAND AND MARKETING MANAGER
MONKI / H&M
Jag ansvarade för Monkis varumärke och dess utveckling, vilket inkluderade införlivandet av Monki i H&M efter uppköpet. Jag byggde upp och drev en avdelning bestående av arkitekter, AD, stylister, sociala medie-personer, PR-människor, eventansvariga samt de som hade hand om butiksexponering. Jag ansvarade också för den kraftiga expansionen av Monki på nya marknader i världen och startade upp Monkis marknadskontor i Hong Kong, Tokyo och Shanghai, Paris, och London. Under min tid öppnade vi 26 nya butiker, främst i Asien.
VD
SISTER COMMUNICATION
Jag förverkligade drömmen om att starta eget företag i kommunikationsbranschen, där vi arbetade med varumärkesutveckling, PR, kommunikations- och mediastrategier samt mediaträningar och krishantering. Våra kunder var bl a MQ, Atria och Erikshjälpen.
MARKETING DIRECTOR
NILSSON GROUP
I den här rollen byggde jag upp en central marknadsavdelning med 37 personer på Nilson Group och ansvarade för samtliga affärsområdens marknadsföring och positionering. Det innefattade varumärkena Din Sko, Skopunkten, Ecco, Nilson Shoes, Jerns samt Radical Sports. Jag ansvarade också för att sjösätta den gemensamma e-handelsplattformen ”Feet First”, med stort fokus på CRM och kundklubb. Jag satt med i koncernledningsgruppen och drev förändringsarbetet med att ompositionera varumärkena på den nordiska marknaden.
Vice VD
JERLOV KOMMUNIKATION
På en av dåtidens mest kreativa Göteborgsbyråer skötte jag mellan 2001-2006 den dagliga driften och var strategisk rådgivare åt ett stort antal kunder, såsom Västtrafik, Ridderheims, Laura Ashley, Volvia mfl. Jag arbetade även som PR-rådgivare och var ansvarig för byråns affärsutveckling.
KONTORSCHEF
JKL I GÖTEBORG
Efter ett halvår som Senior Associate i Stockholm blev jag 1999 erbjuden att starta upp och bli chef för PR-byrån JKL:s Göteborgskontor. Jag anställde och lärde upp samtliga konsulter, genomförde en omfattande säljodyssé och åtta månader senare hade vi lyckats nå break-even.
VD
VALENTIN & BYHR
Under fyra år med start 2006 drev jag utvecklingen av Valentin & Byhr från att vara en reklambyrå till att bli ett kommunikationshus. Detta innebar att vi startade en fotostudio, en webbavdelning, ett PR-bolag, en intern kommunikationsavdelning, ett bolag inom actionmarketing samt en designstudio. Trots dessa stora förändringar ökade tillväxten och vinstmarginalen stadigt. Personalstyrkan dubblerades från 50 personer till 100 och vi fick REGIs pris som Sveriges näst bästa reklambyrå. Jag skötte daglig drift av bolaget med det yttersta personalansvaret, ledde ledningsgrupp och styrelsearbete. Dessutom ansvarade jag strategiskt för några av byråns största kunder. En väldigt stor del av mitt fokus lade jag på affärsutveckling och nya sätt att förpacka våra tjänster.
STYRELSE-ERFARENHET
-
Styrelsemedlem, Rudholm Group 2024
-
Styrelsemedlem Safir Communication AB 2024
-
Styrelseledamot, Semrén & Månsson Group AB, 2019-nu
-
Adjungerad styrelseledamot och sekreterare, ICA Maxi Högsbo AB, 2020-nu
-
Styrelseledamot och senior advisor, Invinn AB, 2020-2022
-
Föredragande VD för Svenska Mässans styrelse, 2013-2017
-
Certifierad styrelseledarutbildning, Styrelseakademin Väst, 2023
-
Invald som medlem i Styrelsepoolen Väst, 2022
-
Medlem i Styrelseakademin Väst, 2023
VD
SEMRÉN & MÅNSSON INVEST AB
VICE KONCERNCHEF
SEMRÉN & MÅNSSON
Sedan 2019 är jag VD för Semrén & Månsson Invest AB, med sina tre dotterbolag. Semrén & Månsson Arkitekter AB är en av Sveriges 10 största arkitektbyråer. Semrén & Månsson International har arkitektverksamhet i Polen, Serbien och Ukraina, med skandinavisk arkitektur som affärsidé. Det tredje bolaget Soul är ett 3D visualiseringsbolag. Därtill är jag vice koncernchef för moderbolaget Semrén & Månsson Group, där även vårt eget fastighetsbolag Månsson Fastigheter AB återfinns, samt algodlingsbolaget Blue Fields. Mitt arbete består av att att leda samtliga VD:ar inom koncernen men också ekonomi/HR-avdelningen och vårt varumärkesarbete. Jag är en del av styrelsen och ansvarar för vår tillväx och för digitaliseringen av våra processer. Förutom detta leder jag arbetet med vår affärsutveckling, strategi och affärsplan.
TRAINEE/PROJEKTLEDARE SAF (NUMERA SVENSKT NÄRINGSLIV) I STOCKHOLM
Utöver Stockholm var jag stationerad i Bryssel på svenska delegationen, i Helsingfors på SAFs motsvarighet där, samt senare på SAFs lokalkontor i Göteborg. I min utbildning ingick röstträning och retorik på Dramaten, förhandlingskurser och arbetsrättskurser. Efter trainee-året fick jag en tjäns t på Svensk Handel som projektledare på Näringspolitiska Avdelningen.

DR. GAL PIZARRO

DR. BRUCE WALES

DR. MARIE ROSEN
MEET THE TEAM
ERFARENHET
